maandag 7 februari 2011

Proeve van een MYSTERIEDRAMA AANKLACHT AFGEWEZEN, tweede bedrijf: schone motieven


Scene 7: tango
Wederom een volle tafel bij (Bram) Pauel en (Gerard) Wauel met als gasten: hersenonderzoeker i.d.v. het ministerie(HO), lingerie-uitvindster Marlis den Deckere, Jort Tevens (van Randdam Advocaten, met bretels en een pleister op de wang), Fodora (Tangozangeres), Man 2 en 8 (van het Comité 'Uit Vrijen Wil´).
Leonida is weer als 'dienster' aanwezig, samen met Iris en Alexandra; Felix Roman Lenz doet de regie, Lila is zijn cameravrouw. (De TV opnamen vinden dagelijks in de studiozaal van het Grand Cafe Dolphine, gelegen aan de rotonde Zuid, plaats.)


Pauel:Welkom. U ziet, een tafel vol, met bekenden en eh...onbekenden.

Ik begin met jou Marlis, je bent begónnen met het uitvinden van nieuwe eh... lingerie,
dat ga je nu uitbreiden...eh...wat ga je nú de wereld in zenden ?
Vertel!


Marlis:Haha Bram, haha, da's nog eens een korte inleiding , weer ben je lekker snel.
Helena en ik, of ik en Helena natuurlijk,
zijn uit de uiterlijkheid van kledinglijnen en dies meer getreden
om des te meer het innerlijk van de vrouw een beetje letterlijk én figuurlijk,
met zelfvertrouwen, kernbewustzijn en ...eh... scoringsvermogen...eh...haha.. als het ware ín te kleden.
Pauel:    Helena is Heleen van Gooien?
Marlis:    Van Tróje, hahaha..ik noem haar grappend en grollend van Ballegooien...
je kent haar toch, van het boek 'over de Rooie'...


Hahaha, ...hohohohohahaha...applaus, veelbetekende blikken onderling, rooie oortjes, gezwaai met benen over of van elkaar, enz. Regisseur Felix Roman, druk gesticulerend, levert close ups via de megaschermen, zodat elk zweetdruppeltje en pukkeltje te volgen is. Lila is driftig in de weer, via oortjes verbonden met Felix, en P & W.
  
Wauel: Dan gaan we nu eerst naar de Zapservice, excuseer mijn onderbreking van jullie twee.
Wat werd er gezegd vandaag door ánderen,
over wat in Randdam, in omroepland e.o. gaat veránderen.
Het gebeurde allemaal Vandaag in den Haag, kijkt u even mee,
we beginnen bij de massamanifestatie  ' uit vrijen wil', op het Malieveld, een verslag van Mariëlle Teevee:

We zien Man 4 (zie 1e bedrijf), die vanaf een immens podium een menigte toespreekt, die voor een aanzienlijk deel in blauwe gewaden met sluier zijn gehuld, en affiches als hier,  rechts:

Man 4: "...domheid is geen gebrek aan intelligentie, maar een moreel tekort, zeg ik Dietrich Bonhoeffer na. Hij sprak deze woorden in de oorlogsjare...
..deels onverstaanbaar...zij zeggen nee, wij zeggen ja... Ja ! JA !!
Massaal gejuich, de echo klinkt als ... A...A
De rechtsstaat is van na de oorlog, daarom staan wij hier voor de rechten van allen. Uitzonderingen zijn verboden, tenzij, TENZIJ... Zij ons aanvallen !
Gejuich, de echo klinkt als   ...IJ...IJ...IJ. Einde reportage, met een close up van  de  groene amandelvormige ogen  van Mariëlle Teevee. In beeld komen weer de Gasten aan Tafel.
  
Wauel: We gaan nu eerst naar de heer HO, u als cognitief neuroloog,
hoe eh... kijkt u hier nu naar?
Is dit het begin of einde van de dialoog ?


HO: Zou ik dat weten, dan waren we in de wetenschap wel klaar.
Meneer Wauel, ik kan alleen maar zeggen dat de tijden dringen.
Dat de wétenschap in de politiek een woordje mee gaat zingen.
Daartoe heeft het ministerie d´eerste stap gezet
Met mijn herseninbreng, in het departement, heeft men op het beste paard gewed.
Als u kijkt naar de scans, getrokken van een selectie van burgers op dat plein;
wat valt U dan op?
Wat maakt vervolgens de wetenschap daaruit op?
Dat ze als het ware een gespiegeld beeld van de sprekers zijn.


Pauel: Ho, hohoho, dat ging de kijkers en eh.... mij te snel,
waarom kijken we niet eh...eerst naar die hersenbeelden ?
Regie, Felix, kunnen we de dia´s starten, is het daartoe niet te licht en hèl...
Leon, eh...wees eens lief, als jij ondertussen, alvast, de glazen, eh... vol, haha ... alcohol,... verdeelde !






Het toneel wordt geleidelijk donker tot pikdonker, de beelden van de diverse breinen, van de patronen van de activiteit in de neuronen in plakjes hersenen, worden in snel tempo vertoond.Te horen is enkel óh...áh...zowel van de gasten als vanaf de publiekstribune. Het licht gaat geleidelijk weer aan.


Pauel:Ja daar is volgens mij maar weing toe te voegen.
Ik stel voor eh... dat we ...eh...
Wauel:   Ik zie bij de heren naast me, van het comitee, wat ongenoegen.
Lila komt inzoomen - Felix stuurt haar aan - en danst met de camera van de een naar de ander, Fodora verstrakt alleen maar meer, haar rechtstatige figuur is des te meer aanwezig, door alleen maar te nippen aan de wijn, Marlis heel beweeglijk.
  
Wauel (wanhopig.):   Ik stel voor dat we...eh...
Jort T. : Kom kom heren, dit is toch wat gebeurde, zoals is aangetoond
Het is een feit dat ook gedachten van de massa zijn gekloond!
Stond men daar wel als individu te demonstreren, met alle vertoon van uniformiteit ?
Waarbij we terug zijn bij het eerste thema, kleding, en eigenheid...


Het tafelgesprek gaat nu op gang komen; Pauel en vooral Wauel laten de teugel los, de enige die niet aan het woord komt is Fodora...
  
Pauel: Heren en twee Dames. Dus ik bedoel het gehele tafelkoor, ik stel voor,
we nemen een break, is voor de gemoederen beter.
Hoe kan dat beterderder dan met een stukje muziek, daarmee wellicht stijgt de thermometer nog hoger, heter...
Zodoende kondig ik nu aan - het commerciële interview, hahaha, door mij, hahaha, laten we dat maar óverslaan:
Fodora's Tango for 2 Group, met de hit ´I say´ !!!
Fodora, take it away!!!
  
Het publiek en tafel vallen al snel helemaal stil, de zangeres doet hen mede door de sensualiteit van stem en presentatie verstommen.De discussie gaat na het applaus nog door, maar nu met Fodora als middelpunt, lijkt wel...
We zien na de uitzending geleidelijk tweetallen zich vormen, die zo de studio verlaten, om ze op hetzelfde toneel(voorstellende het Delta-Plein en Rotonde Zuid, de nieuwe kern van Randdam), na snelle decorwisselingen, weer tegen te komen.


Scene 8 VRIJAGES
Rollen: 
Bram Pauel en Marlis Dendeckere , op een bankje onder een kastanjeboom op het Plein.
Iris en Aleg'handra, wandelend.
Gerard Wauel en Man 2, op een balkon van een sociëteit aan hetzelfde plein gelegen.
Victor Ho en Fodora staan aan de bar te drinken, in een danstent.
Jort Tevens en Man 8 staan te kijken naar een levend schaakspel. We staan even naast hen, om te horen wat ze van de uitzending vinden...


Jort T.: 
Ik hoop dat er stevig wordt bezuinigd, 'k heb het niet op deze twee, praatsterren van de zwartwitte tijd.
Man 8. :
Inderdaad, dat komt er van vooruitgeschoven pionnen gedogen
Ik zei het al jaren, de grenzen stellen, torens bouwen, was verboden, ik heb nooit gelogen.
Jort T. :
Hoho, waar heb je het over, je lijkt wel nog op het blauwe actieveld te bivakkeren, relax man met je paard, niet zo bevlogen,
't is niet dat ik de koningin benijd, maar een kwestie van een ander omroepbeleid!


Man 8.: Geen smoezen meer, zoals dat ze het niet beter weten konden.
Jort T. : Zozo, schaakmat, onwetendheid is vanaf nu dus hoofdzonde?
Man 8. : Mijn punt: wie met welke loper hield zich aan de zelfcorrectie en de eindcensuur
Jort T. : De vraag is: wie geeft als eerste de Koning op, obsessies zijn het in feite, heel lange sessies, en heel duur ;)
Man 8. : Nono, Bruin is aan zet.
Jort T. : Jajaja, doe maar liever mee met een spelletje Pim Pam of Pet.
                              
De heren gaan nog even serieus door met hun schaakspel over de omroepperikelen, we verlaten hen en komen uit bij het bankje bij het fontein, bij:
Bram P. : Eh...hoe vond je het gaan...'k heb zelf het gevoel dat we verkeerd hebben gedaan,
de hersenen, neuronen botsten nogal met je meer hormonaal-lichamelijke these!
De spiegeling tussen beide fysieke polen werd gelukkig door Fodora's nummer bewezen.
Zo niet kan ik wel ...eh...fluiten...hahaha.... naar een andere baan.


Marlis: Die prof , hahaha... die over afname van activiteit in de prefrontale hersenen sprak,
dat was waar voor mij , hahaha, het okselzweet uit brak.


Bram:
Daarmee beroerde hij iets heel interessants, voor jou ..eh...en mij.
Dat bij een orgasme hormonale processen de heftige bewuste ervaring maken
waar de hersenen danig in de war van raken,
is in de hersenscan te testen, bij mij thuis staat er eentje in de slaapkamer,
er is een plaatsje vrij!


Marlis:
Hihi, zo ken ik je weer, Bram, je bent echter een ding vergeten.
Dat ik mijn orgasmen intensief bewust beleef, 't valt nauwelijks te ontkennen.
Dat minder zuurstof in de hersenen tot een heftiger orgasme leidt,'k heb het geweten!
Jouw lichamelijke signalen bereiken echter nauwelijks mijn neuronen, ik moet zo aan je wennen.
Dat zal toch moeten, willen we bij bewustzijn kunnen ...hihi... vrijen.


Bram: Kijk dat vind ik nu heel opwindende wetenschap, Marlis, de wetenschap van het... eh... vrije!
                                        
De camera en microfoon verplaatsen zich nu over het plein(bediend door Roman Lenz en Lila Sluiter - hebben deze twee wat met elkaar, buiten hun professie, is ze meer dan cameravrouw en staat hij ook wel eens achter de camera, in de slaapkamera -)).
Eerst volgen we Iris en Aleg'handra, die vrolijk en bijna dansend wandelen en lachen...
Vervolgens komen Gerard Wauel en Man 2 in beeld, ernstig in gesprek op het balkon. Kijk even mee, die mannen maken de indruk van voorzichtige evengewichtigheid en afgewogen oordeelsrijpheid. Dat verloopt zo te zien heel gedwee : -).  Dan zoomt de camera de bar binnen, van Dancecafé '' the Swing':


Victor Ho: Ik krijg veel aandacht met mijn boek 'Vrije wil, hoe bestaat het?'.
Of het nog te volgen is, wetenschappelijk en psychologisch verantwoord, wat baat of schaadt het?


Fodora: Mijn bezwaar luidt dat het een spel wordt, een soort van hersenmonopolie, mens-erger-je-nieten!
Dat was exact wat mij vermorzelde, van mijn man verdreef.
Die gasten aan tafel, van het comitee, wat waren die aan het zeuren, zwarte pieten!!
Ik zoek nu in de kunst, muziek, het ritme dat ik lééf !!!


Victor: Je hebt absoluut een punt, nooit meer spruitjes en ganzenborden!
Ik proost op de lévende kunst, zullen we zo eens rythmisch gaan bewegen.
De dansvloer op, om zo de hersenen schoon te vegen!
De mens is niet vríj, maar is het wórden!


Fodora: Je bent heus een schat hoor, ´k zag in de studio al door je performance heen.
Dat er wat broeide onder je schedel, ´k voelde het meteen.
Ze gaan hand in hand richting de dansvloer. Muziek van Lady GAGA, ´Papa Razzi pappap Papa Razzi´ ´Papa Razzi´ en  'Aleghandro Ale'handro alleh alleh alleh Ale'handro' !



  
Scene 9: SCHONE MOTIEVEN
Rollen:
Rick, bleef thuis aanwezig, keek tussendoor ook naar P&W op de buis. Hij zit in een andere wereld, maar lijkt ook heel wakker en helemaal niet aan het zweven...
Leonida, is zojuist binnengekomen, vanaf haar werk in de Studio van P&W, en al weer bezig.
Iris, Aleg'handra zijn er kind aan huis .

Leon:
Rick zeg me, wil je liever alléén zijn?
Centersport, het DeltaPlein, je vriendenkring, heel Randdam is voor jou te klein !
´K zie je verlangen, naar verandering, in de metamorfose
Ik zie je oude kringen achter laten,
als een handschoen , die je binnenstebuiten keert
verwissel je van huid, het oude afgeleerd.
Heb je het zelf wel in de gaten?
'k hoop maar dat je mij niet óók zal lozen :-)
  
Rick: 
Je ziet het, zegt het lief, Leonida.
Blijf asjeblief hier, bij me en kom me niet te na :-)
Bij eeuwige liefde tussen mensen is er niets te vrezen
omdat d' een de ander 'ként', d' ander zíét, het hele wezen!
  
Rick valt weer terug in een eigen wereld, en begint in zichzelf te 'redeneren', met gebaren erbij...
.. En de wereld op die rechthoek van een schilder is net zo ruim, als je maar....
Ze bevat alle ruimte en kan... de ware oneindigheid die...
doen 2 oneindige punten van een lijn waar....
de lijst is een individuele ruimte voor .... wat...
het oog is knap!
Je hebt in die rechthoek ...
oneindigheid tot je gereedschap.
Een nieuwe wereld naar believen...

Rick zakt steeds dieper weg in een andere wereld, maar lijkt ook wakker en gaat
helemaal niet zweven...maar er is niets meer hoorbaar om te volgen. Leonida gaat even later tegenover hem zitten
Leon.:
Lieve rick, ik kon je woorden van't begin wel horen
Vanaf de eerste zin kon het me bekoren!
Ik kon je volgen, je raakt me echt niet kwijt.
Stil maar even, het is wel veel, over alles, en zeer uitgewijd :-)
We putten uit dezelfde bron, ik zeg het simpler anders!
  
Rick is nu weer helemaal wakker
Rick: Hihi, Hans of Gans Anders :))

Leon:  
Man en vrouw als in één beeld, vanouds bestond dat als idee, zoals bij Plateau. 
Les très riches heures, Gebroeders van Limburg
 Het hele appelverhaal, van de val in de materie
en de harde scheidslijn tussen dood en leven...en de strijd, om 't geslacht :-)
Dat oude beeld van die rib uit Adam is zo stupide, larie!
Hier is hoe het zit, wat niet valt uit te leggen:
De man staat, als het ware, met de rug naar dat goddelijke, zeg maar tegen de muur :-}.
De vrouw ziet het goddelijke achter de man, of er doorheen, zoals door vuur.
Moeilijke shit, da's wat ik er voor nu over weet te zeggen.
En heb nog enkel dit citaat, paraat:

Leonida neemt een 'declamerende pose' aan , ondertussen zijn Iris en Aleg'handra, die het appartement met Rick delen, er rustig bij komen zitten met een dienblad met fraaie cocktails:
"Das Weibliche Ätherbild schaut die Gottheit an,
das männliche steht dem weiblichen Rücken an Rücken ....
Dann drehen sie sich um...
schauen sich gegenseitig an im einen Menschen.
  
Leonida brengt haar woorden meteen in praktijk, ze gaat voor Rick zitten
Hmmmm...elkaar voor eeuwig en voorgoed in de ogen kijken...
het liefste en bij voorkeur in bed, zou het je wat lijken :-)
  
Rick's aandacht is inmiddels helemaal op Leonida gericht, schenkt haar intussen  bij.
Ja, je hebt het zeker over het paradijs :-)
waarin we zeker wisten, alles, zonder vragen om bewijs:-)
Ja lieve, kijk!
Je weet, je hebt, 'k geef jou al gelijk.
Kom, kom hier, lieveling
ons rest nog slechts één ding :-)
  
Iris en Aleg'handra zijn onderwijl (giechelend) naar de naastgelegen ruimte gegaan, het licht tempert, wordt roze en geel, dan violet...

 

                   Hilma aft Klint, what a human being is






Geen opmerkingen:

Een reactie posten