maandag 7 februari 2011

MYSTERIEDRAMA 'AANKLACHT AFGEWEZEN' , eerste bedrijf: WAARHEIDSVINDING

Scene 1 hersengymnastiek

In een megafitness-ruimte , waarin instructeur Rick , een volksjongen met Indisch bloed, en de Openbare Aanklager(OA) aan de praat zijn. Sportschoolmuziek begeleidt en bepaalt de (vierkants-) maat van hun gesprek...     :-) = echte lach    ;-) = cynische lach


OA
......Dat zoveel onder de radar van het ministerie, in het vagevuur blijft
is wat mij tot het uiterste, tot mijn helletocht drijft

Ik zegde ze tóch – uit naam van de Ware Gedachten uit Hogere Sfeer
En Tevens zekere Aardse Machten en Krachten -
 Een zódanig gelijke behandeling toe, als jij aan jóúw lieve Heer ;-)
 Mijn kantoor zoekt energisch, naar het gat in 't dossier
Men werkt zich fanatisch uit de naad, maar Tevens gedwee ;-)
Mijn commissie is geheel en al gecommiteerd
Men zal voorzichtiger worden met wat wordt beweerd!
  
Het tempo en volume zwellen aan... 


Maar nog beter werk ík me in het zweet, als een dier
Want ik train hier, op je lopende band, vooral de hersenspier ;)
Na de training drink ik weer een week lang bier
Want mijn lichaam interesseert me in feite geen zier
Waar het om gaat is de conditie van mijn hersenpezen
zij zijn de baas, niet mijn buik, of een of ander innerlijk wezen;)
Mijn afgetrainde Hersenkracht moet en kan de zwaarste lasten tillen
In míjn tak van sport weet ik elke tegenstand te drillen.
Ik werk sowieso het allerliefst alleen, ben bij uitstek soloist
Dan is er tenminste niemand die me nog mist ;-)


Rick
Over missen gesproken, geachte heer
Fodóra zag ik laatst nog, maar híér niet méér
Zij put zich uit, ze gaat daar heel ver in, u voelt wel aan wat ik bedoel...
De gevaren van de grote stad en haar gewoel
Ik gáf haar tot voor kort nog les, en dat werkte even wel
Maar ach, zie haar lot, ze ging ook daar weer weg, zó snel
Teveel gevoel - en daarbij geen spier verstand- dat is níét wat 'k wil zeggen :-)
Veeléér is ze levend bewijs van het feit
dat vrijheid van wil wel bestaat, zij is een eigenstandige meid...
Maar dát hoef ik U vast niet nader úít te leggen :-)


OA
Weledel geachte personal trainert, wat lul je weer sláp, oh la la
Fodora vergeef ik niets, het was beslist niet haar laatste faux pas...
Dat was en is níét naar mijn vermaak ;-))
Genoeg nu gesport, vééls te privé, niet jouw záák...


Blik werpend op de klok en de cijfers op de display van zijn apparaat, Rick assisteert bij het uitloggen uit het systeem van metingen enz.


...maar wel,
dat ik - voor een slappe hap - snel
nu met - zogenaamde -  vrienden aan táfel geraak


  

 Scene 2: VERBEELDING AAN DE MACHT 

 In een grandcafé aan de rotonde Zuid in Centerpolis, met uitzicht op 'de Gouden Doos'. Bont gezelschap van 'MANNEN 1-10' in debat.
Man 1. Kijkt maar daar búíten , 'verbeelding aan de macht'
 Oude Pilaren door ons nog geveld en vervangen-- met wapens gesmeed, uit de taal!
Vér voor de jaren den Uyl , van Norbert eh, Schmelzer, tot van Agt
Toch zijn de Heren herrezen, gezien al dat goudmateriaal
Toen vergezelde ons díe ene leuze
Jong was je, studie of niet, je had geen and're keuze
2. Nee, geen gotiek, niks romantisch, t'is anders.....
3. Hans en gaar Anders :)
4. Mij stoort die boom, in het groen, aan de einder....
5. Minaretje d'r bij en we zijn d'r ;)
1. Heren, een vriendelijk verzoek: een eind aan het joelen -)
Bashen is ongrondwettig, U mag niet verdoemen
Hoe, immers, kan je nog goeds ooit bedoelen
Godsdienst moet vrij zijn van terging, van nonsens benoemen6. Door zo de vrijheid te verdoemen
7. Wat kán je dan nog goed bedoelen
8. bashen is het, niet benoemen
9. Wie niet goed doet moet maar voelen
10.  kom gij allen, makkers staakt uw Wild geraas, we zijn 'dra met elf of
 twaalf   in  totaal,
 Luister eerst naar HA, daarna gaan we eten.
Aanhoort Zijn retorisch arsenaal, gezeten aan het feest'lijk galgenmaal :)
Zie daar komt de rede, de nuance , man van dialoog, verlossing
uit de meningschaos en debatvertrossing :)
Allen staren naar het gat van de deur.




                  SCENE 3 Rationalitijd 

Sinds  de binnenkomst van de Indrukwekkende Figuur, verandert de toon van de 10 mannen, men wordt wat 'formeler'.. het wordt onvolgbaar voor het publiek, terwijl de lichaamstaal juist beter 'verstaanbaar' wordt....
Al pratend zet het gezelschap zich aan een tafel, een stoel is onbezet. Drie diensters zijn druk in de weer en bijna dansend vullen ze de tafel met bestek en borden,  en de glazen. Men heft het glas, op een teken van Man 10, die het woord aan  HA (hoofd Ambtenaar) geeft.
Rollen: 'Mannen' 1-10, HA (hoofdambtenaar), HO (hersenonderzoeker i.d.v. Binnenlandse zaken), OA (openbaar aanklager)

HA
Mijne heren, aanwézig geáchten;), met klem is mij gewezen
op de benardheid die in uw burelen is gerezen,
aangaande het gebrek aan regels, niveau en rationaliteit,
zodra er sprake is van zaken waar 't op staat, stavastheid, m.a.w. van beleid!
Orakeltaal, een overwicht van Jip en Jannekes, charlatanerie, harde verbalisatie
Roeptoeteren in collectief verband, meutevorming en geclaim , bedrog verpakt als zelfevaluatie.
Zo staat het, opgesomd  in het Voorlopig Onderzoek, zo is ook  de Algemene Wetenschappelijke Interpretatie!


Ik richt me tot u, u heren van het maatschappelijk verantwoord Woord en Debat
op een toon die u niet eerder, rechter hoorde en waarop niets valt af te dingen.
Op Zodanige klemtoon, dat u tot u door zult laten dringen
Dat geen twijfel er over kan bestaan: wij zijn het zat!
M.a. w.:  kortom: het gaat om:.....


De hoofdambtenaar gaat nog 5 minuten door, maar we kunnen het niet meer horen, de lichaamstaal neemt het weer over, de slotwoorden zijn  weer duidelijk:
......tegen Esoterie of filosofie. Allemaal onklare taal.
Tot slot, nog simpeler in Engelse taal heet dat ' ignórance'!!
Het ministerie vat de koe hier bij de horens;)
Licht applaus 


Mannen
9. Haha Hij heeft gelijk we zijn bedrogen
8. Inderdaad, dat komt er van gedogen
7. Ik zei het al jaren, de grenzen stellen was verboden, ik heb nooit gelogen.
6. Zozo, onwetendheid is vanaf nu dus hoofdzonde?
5. Yes! Geen smoezen meer, zoals dat ze het niet beter weten konden
4. Inderdaad. Ik kreeg wat van die dubbelzinnige premissen
3. Ja ja, wat ik al zei, begrensde definities kunnen we daarbij niet missen
2. Mijn punt: wie hield zich aan de zelfcorrectie en de eindcensuur
1. De vraag is: wie hield als eerste op, obsessies zijn het in feite,
  héél lange sessies, en heel duur;)


De openbare aanklager uit scene 1 treed ondertussen al pratend en kauwend binnen en schuift intussen aan aan tafel , na eerst wat woorden met een dienster ('Leonida', zo staat op haar rug).Na  een glas bier te hebben gekregen, neemt hij het woord(over):


 OA
'ik sluit me bij de woorden aan en maak gelijk van de gelegenheid gebruik:
mijn excuses, de sauna, mijn toilet liep uit de hand,
na die stomme kilometers op de lopende band,
in het kader van mijn eigen strijd tegen de onderbuik ;)
Vandaar mijn korte vriendelijke woorden: 'k ben het totaal eens met mijn rivaal ;)
Gezegende maaltijd allemaal.


Ik haal Toon Hermans even aan, aan het banket gezeten zei hij
tegen de buurman in livrei:
Geef u de appelmoes eens even door, en de gehaktballuh
Daarom, en vanwege verwachte tijdsdrukte, 
zou ik het kort willen houden: aanvalluh ;)


HO
Bedankt voor deze heerlijke excuses, geachte groot-inquisiteur,
ik vat het positief, we passen toch best samen door een deur !:-))
U wijst op tijdsdruk en de bekende omstandigheden.
Geheel terecht, er is 'n breuk op komst met het verleden!'
De neurologische wetenschap kan het beamen:
Kwebbelbox en zelfbewustzijn gaan zelden, moeizaam samen :-)
Ik stel dan vast en tesamen : het twaalftal is rond,  compleet!
Beheersing van de tong luidt voortaan de kreet.
De strijd gericht, met focus op de juiste interpretatie.
We zijn exact met twaalven , een rond getal.
Een dergelijke Esoterische concentratie
dat werkt het best in dit geval.


Men heft het glas, er wordt verder gepraat, maar steeds meer in mime en 'doven en slechthorenden-taal'...alleen eet- en servies geluiden blijven hoorbaar; aangevuld door Het Koor (de andere gasten van het Grandcafé) met als tekst 'rabarberrabarberrabarber......
De Hoofdambtenaar blijft centraal in de gesprekken, de openbare aanklager wat aangeslagen, maar telkens terugslaand. De scene valt steeds vaker letterlijk stil(bevriezen van de scene); het eindigt in een tableau vivant dat herinnert aan een schilderij met als thema  'Laatste Avondmaal'.




     SCENE 4  Rick's visie


'Thuis' op de bank, in een 'monologue interieure'.
Ik neem het waar, die oude grens wordt wijder en toch nader
is onbegrensd, omdat ik wakker blijf, waar ik die horizon bemerk
scherper zie ik, meer, door de training van het dagelijkse werk
Ik verwerf een heel nieuw zintuigkader
Beweging van mijn lichaam en het kijken naar de ander was een halte
een station dat ik door de edele kunst van het vechten versneld passeerde
waardoor ik oog kreeg voor de geheimen van de mensgestalte
die me immer fascineerde
Niemand weet wat ik studeerde
niemand zag de bronnen die mij alles leerden
ritme, metamorfose, de ware oneindigheid, beweging van de ziel
ruimte tijd en snelheid
Niemand die dat nog aan me merken kon
Dat het met geheime studie begon


Fodora bracht me ver op deze vreemde route
Zij was degeen van wie ik moest leren
te stoppen met het vele moeten
en de gretigheid in het elkaar begeren
Als gezegend kwamen vervolgens op mijn baan
een uitgebreide kring van klanten in mijn dagelijks bestaan
Ik kon om geen van allen heen
en liet ze, vanmiddag nog, weer vallen en alleen
Twee polen in mijn ziel die aan me trokken
van wereldcollectief en individu, in twee aparte hokken
hoe is er daar een brug te slaan.
Ik kreeg de clou: het ritmisch pendelend in het midden staan
Ik zie de ziel in botsingen heel hard weerkaatst op het werk weer terug
ik zie beweging zonder hart in mijn lichaam reflecteren
in blessures van de knie en rug
Of aan het hoofd, verhardingen, in het niet van fouten leren
en de onderbuik rytmisch te integreren


Maar nu bemerk ik een oude fout
Ik spreek te voorbarig en te boud of bout
Daar zit ik in mijn visioenen
weer te vragen om de hulp van mijn demonen
die tweevoudige kampioenen
die me steeds begeleidend van de wijs af brengen, de weg verduisteren...
of... me helpen die te tonen
ik probeer de hyperbolen en de paradoxalen
te metamorfoseren door het volgen langs diagonalen
door zoals in dat schilderij is voorgedaan
het schilderen is mijn geheime tweede baan...


Ondertussen is Leonida in het appartement op de achtergrond binnengekomen, maar Rick merkt het niet op, en zij begint wat met opruimen, maar verdwijnt dan al snel in een ander vertrek

...de horizon achter me te laten
en daar bij terug keer helder over te praten
Ik val hier stil
voorlopig zwijg ik
Ik wacht, wat krijg ik
ik hoop precies hetgeen ik denk voel en wil


                                         
                       SCENE 5   NEW FORMS

Dienster Leonida, Rick, + de al bekende mannen 1, 3, 6, 9 en 10,  in een Body & Mind-Balance in Rick's Centersport. Een avondles.

Leonida
Ik zie steeds vertrouwder gezichten hier verschijnen.
Methode Rick: laat al uw oude scheidslijnen verdwijnen :-)
Het vakgeheim steekt in jouw smakelijk gebrachte euritmiek
waarvoor weinig woorden nodig zijn, noch hersengymnastiek
Rick
Dank lieve Leon voor je aandacht, aanwezigheid en de uren
de vreugde die je volop deelde vanaf het pril begin.
Dank allemaal, voor het onderwerpen aan mijn proceduren :-)
Pak vast die halters, aanwezig geachten, pak op die zin!
Gezicht staat op blij en tevreden
We hebben al genoeg geleden, in het verleden :-)
Ga in de juiste starthouding staan!
De muziek gaat aan... / ... /... /
    

    

Rick      zo, worden jullie al wat warm /.../.../
            /.../  ik zweet als 'n otter, doet de airco het  wel /.../
10.       Gisteren met het bier was je ook weer  snel? /.../.../
Rick      /.../.../ jij raadt het, ach arm :-)
            /... /... /.../ er wordt hard gewerkt /... /... /
            het ruikt hier...  hmmm /// naar een boerenstal //// vol koeien :-)
6.         hahaha da's een goeie  /... / 
            /.../.../.../.../.../... ... .../.../.../.../.../...
Rick      /... .../.../... hard gewerkt /.../ goed gedaan!

Volgend couplet: ik heb een potje met vet,
ik heb een potje potje vè...è...hèt... :-)
Het draait nu om souplesse, tussen hoofd en leden
coördinatie door het hart tot helemaal beneden
vooral de heren, links dus: opgelet!

9.        pfff, noem je dit herstellen :-)    /.../.../
Rick      /... / hou vast aan je eigen innerlijke maat
            ik zeg niet dat je moet  versnellen             
            en maak je vooral niet al te kwaad :-)  .../... .../.../

rick     Derde couplet, nu in het midden tussen links en recht.../.../
            met aandacht /.../ naar de handen /.. / die je in elkander vlecht
1.        //.../ ik heb 2 linkerhanden, heb zeker Pecht:) /../.../
           Geeft niet, zet de volgende stappen maar
           van voor en achter en het heden
           verenigd tot gebaar /.../
           vergeet wat is geleden en zet je blik op 'tevreden' :))
           Voor vanavond zijn we klaar!

Leon  Wat je voorhebt wordt me steeds meer klaar
6.        het is weer goed gegaan    /.../   zijn nog steeds met je tevrede
3.        weer bedankt, mijn beste folteraar :)
Rick   Oh, dít moet ik nog vertellen
          Fodóra heeft afgemeld, voorgoed waarschijnlijk
10.    Ja en je kan haar ook niet mailen of bellen ?
rick    Nee, doe maar niet, het is nog te fris, te pijnlijk

                                        
                          Scene 6 'ICH REDE'

Het is een maand later. Mannen 1.  10.  OA en HA in conclaaf, in de wandelgang van complex 'de Gouden Doos'.

1.  Zag je gisteren Pauel en Wauel op TV,
zag je bij die gast, hoe onze idealen veranderden in ideologische praat.
Ik dacht: verdomd, dit hoor je nooit op straat -;)
het publiek was koest en zat er gaar niet mee...
HA  Inmiddels heb je hoogmoed nodig
ook stout en wee -moed zijn niet overbodig -)
wil je tegen zinloos verbaal geweld gaan preken
De gemoederen zijn zo aangebrand, is mij gebleken

OA  Daartoe dien je vrienden te verénen
Door ze wat Vérmouth in te schenken
of ze gratis bier te laten tanken.
Dat brengt dat volk als vanouds weer in de benen ;-)
in een ouderwetse demonstratie of een comité of stille tocht.
Zoals dat vorige eeuw vaak veel vermocht ;-)

1. Kortom: geen champagne maar het voeren van campagne,
tegen de psyche der rechtse potentaten?
Pfff, weemoedig, deemoedig heb ik het programma verder laten blaten.
Mijn vrienden van weleer zijn als hangouderen te beschouwen.
Kwebbeldozen, een praatprogramma vol ouwe vrouwen:-)

10.  Ik dacht met humor het tij te kunnen keren
ontwapenend me in het gewoel te storten, onheil af te weren.
Wel, de kracht van humor, dat had ik dus gedroomd.
Reacties waren doorgaans zuur en ontevree
en traag, als diarree,
die tegen een berg op stroomt:-)

OA  Ik herken in uw verhalen een zelfde ervaring
welke ik opdeed in de rechtsgangen, die ik bewandelde
Zware casussen die ik behandelde, verklanking van  verzen uit  Openbaring -;)
de cholericus in mij -ik geef het toe – waarmee ik menig pleit besliste,
de dwingeland die zich nooit vergiste
Is verlangend naar een retraite, 'k heb er zo de balen van!
Een Sabbatical Year, doe mij maar een jaartje in de ban ;-)
Morgen sluit ik me aan bij de Tallie Ban;)
Momentaan ben ik zelfs wat melancholisch, gekker moet het toch niet worden
'Bij twijfel niet inhalen', blijkt te staan op al mijn borden ;)

HA  Heren ! Ik moet u allen wat bekennen
mijn strategie, mijn behandelplan, het leek wetenschappelijk, verantwoord.
Maar de feiten, waar mijn analytische synthese op stoelde,
waren cognitief gedissocieerd, hingen los - zoals zand te Zandvoort :)
Had ik als interim niet in de gaten, en ook niet in de vingers, wat men voelde
Waarheidsvinding die ik goed bedoelde...
Manager ad interim, zo kwam ik hier binnen
en ex cathedra wilde ik u winnen
voor mijn opvattingen over de strijd
tegen de  'onwetendheid'.
Door heel hard te streven naar de feiten en de definitie
zou het uit zijn met de irrationaliteit
Dat was mijn verlangen, mijn persoonlijke ambitie!
Wel, ik kom er van terug, ik besef als geen ander: 't is ff wennen!

10.  Heren, ik zit hier druk te pennen,
ik moet u even, wel erkennen:
Zo openhartelijk hebt u allen gesproken
over waar het heeft ontbroken
Ik som, als secretaris, de hoofdmotieven van dees´wéndeling voor u op
Ik stel voor, dat ik ze vooralsnog niet in de computersystemen stop :-)


Het 4-tal Heren verdwijnt in de wandelgang (die fraai met ´oude prenten´ is behangen, zoals deze uit de beroemde serie van Agrippa von Nettesheim, hergebruikt in de euritmie /eurythmievan Rudolf Steiner, die er een titelspreuk voor elk van de zes bijleverde...) We vangen nog slechts flarden op uit de wandelgangen...                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten