maandag 12 oktober 2009

MESSIAH van Georg Händel, en Michaël Jackson

Laat ik het vandaag eens over GROTE KUNST hebben.
THIS IS IT, ook voor Michael Jackson, denk ik: Georg Friedrich Händel's MESSIAH, de uitvoering in het Theater am Wien, olv. Claus Guth in 2009. Hier is de eerste clip: http://www.youtube.com/watch?v=4OT4HgvGb4g
Hier staat de rest: http://www.youtube.com/view_play_list?p=9561817C0C331C57
Deze videoclips van Georg Friedrich Händel's MESSIAH hebben hitpotentie. De riffs van Händel zijn net zo eeuwig als die van 'Billy Jean'. De meester van de barokke polyfonie is eigentijds. Let vooral op Tänzer - Paul Lorenger en Gebärdendarstellerin - Nadia Kichler. Er wordt door deze stomme spelers fraai stilte 'in' de muziek toegevoegd! Ook thematisch zijn er lijnen naar Jackson, het gaat over de belevenissen van een eigentijdse '' LAMB GODS'...
Matthijs Vermeulen schreef 30 jaar geleden al, dat in de 21e eeuw veelstemmige muziek weer aan bod zou komen, na het eerste hoogtepunt van die polyfonie in Händel's tijd. Het is ook de aflossing en antwoord  van de 20e eeuwse abstract-moderne tot postmoderne zoektochten. Schoonheid wordt weer hèt criterium voor kunst! Michael Jackson zie ik als meester der polyfonie. Hij brak ook uit de rechtlijnigheid en mechanisering van de pop, althans dat was wat ie wilde! Hij wilde melodielijnen vervlechten tot een geheel, zoiets. Daarmee bedoel ik niet 2e , 3e stem , want dat zijn slechts variaties op de gekozen lijn van de melodie van een song. Bach ging daar al in voor,  in zijn canons.(Vader Jacob, vader Jacob, slaapt gy nog:) Echte polyfonie, zoals Vermeulen het voorstond en probeerde, houdt in dat je meerdere  vrije, onafhankelijke  melodielijnen rond een thema gelijktijdig met elkaar laat interfereren...waardoor  oude en nieuwe dissonanten en ritme-verschuivingen zelfs mooi, zinvol kunnen worden.
Maar het is niet alleen de muziek. Let eens op de hoeveelheid 'schilderijen van Edward Hopper' die in de beelden voorbij komen... http://www.youtube.com/watch?v=MqkBMRmJn_Y&p=90CF72B104B22E9F ....  niet voor niets worden er letterlijk Tableaux Vivants door de regisseur ingevoegd.  En op de schaduwen op de hoge wanden , de imposante vertrekken, de open en dichte deuren, de schuivende panelen, de contrasten en kleuren tussen man en vrouw...



Gegevens: MESSIAH
A Sacred Oratorio in three parts by
Georg Friedrich Händel.

Libretto by Charles Jennens

Staged version by Claus Guth

Susan Gritton, Soprano
Cornelia Horak, Soprano
Martin Pöllmann, Knabensopran
Bejun Mehta, Countertenor
Richard Croft, Tenor
Florian Boesch, Bass

Arnold Schönberg Chor
Ensemble Matheus
Dir. Jean-Christophe Spinosi

Wien, Theater an der Wien
April 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten